Utgang på turen
Fra parkeringsplassen tar du første sti inn til høyre ved motorparkskilt. Her står det et skilt med Bukkåsen 2,8 km. Stien er merket med rød farge på trær og begynner med en motbakke. Følger stien videre over et platå og under åsen på høyre side for deg. I første stidele tar du brått til høyre der det er merket med Bukkåsen.
Slik fortsetter du
Rødmerket sti tar deg over en flott furuås. Du skimter Eidsdammen og Bjørkelangen mellom furukronene da toppen passeres. Etter åsen fortsetter det i blandingsskog. Stien vinkler så mot venstre, og du går opp bakken til nytt skilt. Tar venstre sti på nytt ved Bukkåsenmerket. Du får en motbakke på 450 meter som leder deg opp til toppen av Langfallsåsen. Fint å hvile ut litt på åsen. Den første harde stigningen er unnagjort. Stien bukter seg nedover, du passerer en grøft, og får en kort bratt bakke opp. Etter å ha passert et hogstfelt i et dalsøkk er du snart framme ved Litjenn.
Litjenn
Det er fint å slappe av litt på berget ved tjennet. Herfra ser du en kjempestor furu på andre siden av Litjenn. Du går over ei lita bru og kommer inn på skogsbilveien. Følg denne 40 meter mot høyre, og ta så brått til venstre ved skilt. Furua passeres. Den andre harde motbakken mot Bukkåsen starter, men det flater ut mot selve toppunktet på 327 m.o.h. Du er nå 150 meter høyere enn utgangspunktet ved Eidsdammen. En trimkasse er plassert for registrering. Boltene på fjellet vitner om at det en gang sto et geometrisk tårn her. Synd at «storskogen» ødelegger for utsikten.
Nå bærer det utfor
Du fortsetter nordover på stien og følger rødmerkingen på trærne. Nå bærer det utfor. På et platå lengre nede kan du skimte motorbanen. Svinger brått til venstre ved et skilt etter en skrentrekke. Følger dalen nedover. Du har en trialbane på høyre side, og åskanten til venstre. Her er det ofte glatt og vått, så pass deg når du er i dette steinete området. Stien går snart til venstre og litt lengre nede passerer du en bekk. Snart dukker enda en bekk opp med en liten bru. Ta brått til høyre ved et lite gjerde rett ved motorbanen. Følg stien rundt den innerste delen av banen. Rett før kontrolltårnet tar du inn til høyre, passerer en bru over trialbanen og fortsetter inn i skogen mot Svarttjenn. Tar til høyre ved stidelet nær tjennet, og kommer fram til en trimkasse etter 300 meter.
Ta brått til venstre ved skilt merket Eksismoarunden. Passerer en bekk. Stien er blåmerket, og du tar første sti til høyre etter bekken som leder deg over furuåsen. Følg blåmerker og små trimskilt. Etter åsen, venstre to ganger og passerer over veien til motorbanen.
Eksismoa
Du er nå nede på selve Eksismoa, et flatt og fint trimområde med flotte stier. Følg blåmerket til åpen slette der du tar brått til venstre ved kjerrevei. Passerer snart en bekk og får en slak motbakke som leder deg frem til stidelet du var ved i første del av turen. Her tar du til høyre, og følger kjent sti tilbake til bilen der turen startet.
Om Eksismoa
Under Hannibalfeiden, grensekrigen mellom Norge og Sverige i 1644–45, ble Eid skanse anlagt som det første forsvarsverk på Bjørkelangen. Gjennom Gyldenløvefeiden i perioden 1673-75 ble denne feltskansen opprustet. Skansen supplerte Kjelle skanse som beskyttet overfarten over Hølandselva nord for Bjørkelangen. Det er Eid skanse som har etterlatt seg navnet Eksismoa, den skogkledte sletta øst for festningsområdet. Moa ble benyttet som ekserserplass på slutten av 1600- og første del av 1700-tallet. På Eksismoa finnes også en unik samling dyregraver fra gammel tid, 25–30 i antall, anlagt i en stor halvsirkel. I dag er området et av de mest populære og brukte turområder på Bjørkelangen, og NMK Aurskog-Høland har også et motorsportanlegg her inne.